Generalforsamling med godt fremmøde

Af Marie-Louise Arnfast

16 medlemmer af Games var mødt frem den 14. maj til en generalforsamling, der var præget af god stemning og optimisme i forhold til udviklingen i Gambia og samarbejdet med GPU. Ikke mindst fremlæggelsen af CISUs tracer-studie – omtalt andetsteds her i nyhedsbrevet – gav anledning til gode refleksioner over det mangeårige samarbejde, som medlemmer af Games har haft med medlemmer af GPU gennem årene, og de resultater i forhold til demokratiudviklingen i Gambia, som det langvarige samarbejde har bidraget til. Et samarbejde, som Sang Mendy også udtrykte glæde over i sit indlæg via Skype under generalforsamlingen.

Årets aktiviteter blev gennemgået - igangværende ansøgninger
til CISU ligeså. Efterfølgende er en ansøgning blevet godkendt, og en anden er
blevet afvist. Mere om disse kan læses andetsteds i nyhedsbrevet.

Sædvanen tro var der god forplejning under Games generalforsamling 😉

Såvel beretning som regnskab for 2018 samt budget for 2019
blev godkendt.

På valg til bestyrelsen var Lars Møller og Poul Tang. Begge blev genvalgt. Bestyrelsen består således af Lars Møller, Jesper Heldgaard, Poul Tang, Torben Due og Marie-Louise Arnfast. Per Roholt og Troels Nørlem blev genvalgt som suppleanter. Jens Nørlem blev genvalgt som revisor.
Vi besluttede desuden at give aktivister mulighed for at være fast med på bestyrelsesmøderne, og vi vil sørge for at annoncere datoer for kommende møder i god tid via nyhedsbrev og/eller Facebook.

Et nyt projekt med MAJaC er på vej

GAMES søger nu CISU (Civilsamfund i Udvikling) om en halv million kroner til et nyt projekt sammen med Media Academy for Journalism and Communication (MAJAC).

Det diskrete fyrtårn for alverdens iværksættere

Mogens Thomsen, der i 2016-17 var en ihærdig og kyndig projektleder for GAMES, er død. Mogens var også blandt pionererne for fairtrade i Danmark og hjalp – fra sin base i Aarhus – iværksættere over hele jordkloden.

Partnerne lærer at administrere og dokumentere

GAMES’ projektleder Torben Frederiksen er netop vendt hjem fra en tur til Gambia. Formålet med turen var at hjælpe GAMES samarbejdspartnere GPU og MAJaC med at dokumentere alt det, man nu skal, når man har vokseværk med mange projekter, budgetter og rapporter, der skal skrives.

The 3 Years Jotna-demonstrationer blev voldsomme

Det var rigtigt af GPU at prioritere sikkerhedskurser før demonstrationerne i december og januar. For det gik som spået, der var flere protester, og de udviklede sig. Heldigvis uden at journalister led alvorlige skader.

GAMES i gambisk TV

I sidste nyhedsbrev fortalte jeg om sikkerhedskurser for journalister i Gambia, en training of trainers inden for det, der kaldes Safety Training for Journalists. Både radio, tv og aviser dækkede begivenheden – og nu har vi fået en nyhedsudsendelse fra den private, kommercielle station QTV.